- De Chinese autofabrikant BYD meldt dat de winst in het eerste kwartaal hard is gestegen, op basis van voorlopige cijfers.
- Het aantal verkochte elektrische en hybride auto’s kwam het afgelopen kwartaal uit op 1.000.804 stuks. Dat is net geen 60 procent meer op jaarbasis.
- Tegelijk werd een investering van 1 miljard dollar in de Indiase markt afgewezen, terwijl Tesla er auto begint te verkopen.
- Lees ook: 5 veelzeggende grafieken over de verhitte strijd tussen Tesla en zijn Chinese rivaal BYD
De Chinese autofabrikant BYD meldt dat de winst in het eerste kwartaal hard is gestegen. Het bedrijf deed dit nog voor de officiële presentatie van de kwartaalcijfers en op basis van voorlopige cijfers die nog niet zijn gecontroleerd.
BYD heeft Tesla van de troon heeft gestoten als grootste verkoper van elektrische auto’s ter wereld. Het Chinese bedrijf profiteerde vooral van schaalvoordelen na een periode van sterke groei, aldus de onaangekondigde kwartaalupdate.
De nettowinst komt naar verwachting uit op 8,5 miljard yuan tot 10 miljard yuan (1 miljard tot 1,2 miljard euro). Dat is tussen 86 procent en 119 procent hoger dan een jaar eerder.
Het aantal verkochte NEV’s (new energy vehicles, oftewel hybrides en volledig elektrische auto’s) kwam het afgelopen kwartaal uit op 1.000.804 stuks. Dat is net geen 60 procent meer op jaarbasis. Tegelijk is het ook bijna 35 procent minder dan een kwartaal eerder. Die daling is logisch te verklaren doordat het laatste kwartaal doorgaans het belangrijkste van het jaar is, en het eerste kwartaal normaliter ietwat lager uitkomt. In China is dat nog erger, omdat het Chinese Nieuwjaar er ook gevierd wordt.
Buiten de eigen grenzen werden er 206.084 NEV's verkocht in het eerste kwartaal. Dat is 111 procent meer op jaarbasis en 73 procent meer dan in het laatste kwartaal van vorig jaar.
BYD is een van de belangrijkste verkopers van elektrische auto's op de grote Chinese thuismarkt. Daarnaast meldt het bedrijf "substantiële groei" op de internationale markt, ondanks Europese importheffingen voor Chinese elektrische auto's. De Europese Unie zei die te moeten invoeren omdat China met overheidssteun de eigen autosector een oneerlijk concurrentievoordeel zou geven.
India blijft buiten bereik voor BYD
Hoewel Tesla langzaam stapjes mag zetten op de groeiende Indiase markt, krijgt BYD er maar geen voet aan de grond.
Het land dat externe spelers buiten de deur houdt met importheffingen van 100 procent per ingevoerde auto, is naar eigen zeggen bereid om deze te verlagen als er in de lokale economie wordt geïnvesteerd. Dit lijkt Tesla te lukken als onderdeel van een bredere handelsovereenkomst met de VS, maar BYD krijgt het niet voor elkaar. Het voorstel van de Chinese automaker om één miljard dollar in India te investeren werd afgewezen, meldt persbureau Bloomberg.
India probeert al jaren eigen autofabrikanten Tata Motors en Mahindra van buitenlandse concurrentie te beschermen. De twee blijven erop aansturen dat de importheffingen niet verlaagd mogen worden. Ze zijn bang dat ze juist op de groeiende markt van de goedkopere elektrische auto's onder de 20.000 euro moeten gaan concurreren, terwijl het juist deze markt is waar de twee autobouwers de beste zaken doen.
Ondertussen zouden de eerste paar duizend Tesla's onderweg zijn naar India. Deze zouden onder een aparte en tijdelijke importheffing vallen. Ook heeft Tesla inmiddels meerdere vacatures open staan voor nieuwe locaties in onder andere New Dehli en Mumbai en zouden er plannen liggen voor een fabriek.